Jeg flyttet fra Trondheim til Oslo i januar 1979 som en meget musikkinteressert gutt med bakgrunn som amatørmusiker og vikar i platebutikk. I tillegg hadde jeg fått være med i arbeidet med å utgi musikkavis «Gjennom lydmuren» under redaktør Ulf Dalheim, som da var musikkjournalist i Adresseavisa
De 2 første årene i Oslo jobbet jeg i henholdsvis Talentproduksjon AS og PolygramAS, som selger av musikk hos dem begge. Jeg reiste omkring i Norge og fikk gleden av å oppleve et vell av gode platebutikker, noe som nå dessverre er nærmest en saga blott. Og jeg fikk gleden av ofte å reise sammen med Reidar Myhre, som også var Polygram-mann.
Selgerkarrieren tok brått slutt med en ryggoperasjon og veien gikk videre til CBS Records AS hvor jeg fikk jobben jeg hadde drømt om i alle år; label manager/repertoaransvarlig. Der ble jeg i nesten 10 år og har udelt gode minner fra den tiden da jeg jobbet med og traff artister som storheter som Bruce Springsteen, Michael Jackson og The Rolling Stones, som selvsagt var stor stas. Og artister og band som The Hooters, Cock Robin, ´Til Tuesday og, ikke minst, australske The Black Sorrows. Blant de aller beste minnene er nok å ha blitt kjent med og fått jobbet så tett på Leonard Cohen over flere år, med utgivelsene av «Various Positions» og «I´m Your Man», men tilhørende promo-besøk og konserter/turneer. Det var fine år gjennom hele 80-tallet, med flotte kolleger.
Etter nesten 10 år valgte jeg å hoppe av og begynne for meg selv, uten å vite hva det konkret skulle bli. Jeg initierte det som ble «Oslo Rockfestival» i 1993, en stiftelse som hadde som mål å inkludere alle byens konsertsteder til en musikalsk fest. Min grunntanke var at dette skulle bli noe i retning av det vi ser er «ByLarm» i dag. Vi evnet ikke å lykkes med det, men den opprinnelige idéen er jeg glad etterhvert skulle vise seg å være god.
Så fulgte en rekke svært givende og hyggelige prosjekter med «Cohen på norsk» som det første. Deretter prosjekter i årene som kom som tok meg ut på opplevelsesrike reiser til mange land, bl.a. til USA og Texas hvor vi spilte inn Midnight Choirs debutalbum på platelabelen «Fjording», som Tom Skjeklesæther og jeg samarbeidet om. Vi ga ut album med «Flying Norwegians» og Henning Kvitnes» også, før jeg trakk meg ut av samarbeidet.
I årene som kom husker jeg med glede prosjekter for Kirkelig Kulturverksted, P4, LO. Greenpeace, NRK, SOS Barnebyer og ikke minst Frelsesarmeen, som jeg også jobbet for i nærmere 10 år, som prosjektleder for platene «Perleporten» og «Stolpesko», som prosjektleder for de TV-overførte julekonsertene de hadde i Oslo Konserthus, koordinering av «Gatemusikant»-konsertene på Egertorget og som initiativtaker og prosjektleder for 6 juleplater i årene 2003 – 2008.
Av norske artister jeg har jobbet nært med, vil jeg fremheve flotte Hilde Heltberg (RIP 2011) og Børretzen/Myhre, og spesielt Lars Martin Myhre.
En noe mer detaljert oversikt over prosjektene finner du under fanen «Mine prosjekter»
Jeg bruker stort sett min tid på idealistiske formål og føler at nettradioen RadioSignal er vel verdt å vie tid på, for å løfte frem den gode, norske musikken. Og bokprosjektene jeg har beskjeftiget meg med er både givende og meningsfulle.